کارشناسان و مشاوران مدارس در خط مقدم پایش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی+تصاویر
به گزارش خوزستان فردا، حجتالاسلام امیری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش استان خوزستان، در جلسه سالانه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی این اداره کل گفت: در حال حاضر وزارت آموزشوپرورش تأکید جدی بر مقوله نماز و نماد دارد و انجام غربالگری، رصد و پایش به صورت کامل باید انجام شود.
تأکید وزارت آموزشوپرورش بر نماد و غربالگری برای مقابله با آسیبهای اجتماعی/
کارشناسان و مشاوران مدارس در خط مقدم پایش و پیشگیری
وی با اشاره به نقش مهم کارشناسان، مدیران مدارس و مشاوران در مدارس، بیان کرد: کارشناسان مناطق و مدیران و مشاوران به عنوان خط مقدم پیگیری غربالگری، اهتمام جدی در این راستا داشته باشند.
امیری با بیان اینکه، آسیبهای اجتماعی از چالشهای مهم جوامع امروزی است که قشر نوجوان و جوان به ویژه دانشآموزان را بیش از دیگران تهدید میکند، گفت: کاهش این آسیبها نیازمند برنامهریزی جامع، مداخله به موقع و مشارکت تمامی نهادهای مرتبط به ویژه نهاد آموزشوپرورش است که می طلبد جلسه ائتلاف نماد با مشارکت دستگاههای مختلف برگزار شود.
وی گفت: توجه همزمان به ابعاد مختلف سلامت دانشآموزان، کلید اصلی پیشگیری است و حفظ و ارتقای سلامت روانی و روحی آنان، ایجاد محیطی امن و حمایتگر، و آموزش مهارتهای زندگی میتواند سپر محکمی در برابر بسیاری از مخاطرات باشد.
امیری بااشاره به اینکه، از منظر نظام تربیتی ، بعد معنوی و اخلاقی دانشآموزان جایگاهی ویژه دارد،تصریح کرد: تاکید بر فریضه نماز به عنوان یک نماد و کارکرد اساسی، نه تنها پاسخگوی نیاز فطری جوانان است، بلکه با ایجاد آرامش درونی، تقویت تابآوری و ارائه چارچوب ارزشی واضح، میتواند نقش بهسزایی در مصونیتبخشی و کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر ایفا کند.
معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان متذکر شد: برنامهریزی هماهنگ در حیطههای جسمی، روانی و معنوی میتواند نسلی سالم، بانشاط و مقاوم را در برابر آسیبهای اجتماعی تربیت کند.
رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان تاکید کرد:
لزوم انجام غربالگری و فرایند هدایت تحصیلی بصورت صددرصد
جلسه سالانه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی استان خوزستان، با حضور حجت الاسلام امیری معاون پرورشی و فرهنگی و علی امیریمقدم رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان و با شرکت کارشناسان نواحی و مناطق سراسر استان، برگزار شد.
علی امیریمقدم با تقدیر از تلاشهای همکاران، بر اهمیت انجام غربالگری ۱۰۰ درصدی دانشآموزان تأکید کرد و گفت: آزمونهای غربالگری و تکمیل فرمهای رصد و پایش باید در دستور کار جدی تمامی مدارس قرار گیرد.
وی همچنین از کارشناسان خواست تا پیگیری آزمونهای رغبت، توانایی و هدایت تحصیلی را در اولویت فعالیتهای خود قرار دهند.
امیری مقدم با بیان اینکه، رصد و پایش به عنوان سازوکاری نظاممند، امکان شناسایی بهموقع دانشآموزان در معرض خطر یا درگیر آسیبهای اجتماعی را فراهم میآورد، افزود: از طریق تکمیل مستمر فرمهای پایش، الگوهای رفتاری و تغییرات حالات روانی-اجتماعی دانشآموزان ردیابی شده و مداخلات لازم در مراحل اولیه طراحی میشود.
وی تصریح کرد: غربالگری اولین گام در این فرآیند محسوب میشود که با استفاده از ابزارهای استاندارد علمی، دانشآموزان نیازمند حمایت و خدمات مشاورهای را شناسایی میکند و این مرحله مبنای علمی و آماری لازم برای تخصیص منابع و برنامهریزی هدفمند در سطح مدارس و مناطق را ارائه میدهد.
امیری مقدم اذعان کرد: پس از شناسایی اولیه، آزمونهای تشخیصی دقیقتر به کار گرفته میشوند تا عمق و نوع مسئله به طور تخصصی بررسی گردد و این مرحله به مشاوران کمک میکند تا برنامههای مداخلهای متناسب با نیاز هر دانشآموز را طراحی و اجرا کنند.
وی بیان کرد: انتظار می رود در کنار توجه به آسیبهای اجتماعی، هدایت تحصیلی به عنوان یک راهبرد پیشگیرانه و آیندهنگر مورد تأکید قرار بگیرد، زیرا که انجام آزمونهای رغبت و توانایی، به دانشآموزان کمک میکند تا بر اساس استعدادها و علایق واقعی خود، مسیر تحصیلی و شغلی آگاهانهای را انتخاب کنند که این خود عاملی مهم در افزایش تابآوری، انگیزه تحصیلی و کاهش زمینههای بروز آسیبهای فردی و اجتماعی است.
مدیر آموزش وپرورش ناحیه 3 اهواز در جلسه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از اسیب های اجتماعی استان خوزستان مطرح کرد:
نقش محوری مشاوران در تحقق سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان
مدیر آموزش وپرورش ناحیه 3 اهواز در جلسه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از اسیب های اجتماعی استان خوزستان که در سالن اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان ناحیه 3 برگزار شد، سلامت روان را رکنی از سلامت جسم دانست، و بر لزوم توجه توأمان به این دو حوزه تأکید کرد.
روحالله دانشی اظهار داشت: توجه همزمان به سلامت جسم و روان دانشآموزان یک ضرورت انکارناپذیر است وتجربه نشان میدهد اگر بتوانیم مسائل پرورشی، آسیبهای اجتماعی و نمادهای نامطلوب را در جامعه مدرسهای حل کنیم، به طور قطع شاهد کاهش چالشهای آموزشی نیز خواهیم بود.
وی نقش مشاوران را در این زمینه حیاتی خواند و تصریح کرد: اثرگذاری مشاور در مدارس ما بسیار مهم است، مشاور باید در کف میدان و با همکاری مستقیم مدیر و معلمان، تمام تلاش خود را به کار گیرد.
دانشی افزود: همچنین مشاوران و مربیان بهداشت و پرورشی، به عنوان خط مقدم پیشگیری، باید حضوری فعال داشته و نکات ضروری را به طور مستمر به دانشآموزان یادآوری کنند.
وی به نقش کلیدی مشاوران در هدایت تحصیلی پایه نهم و فرآیند انتخاب رشته اشاره کرد و افزود: این امر نیز از وظایف مهم و تأثیرگذار مشاوران است که باید با دقت و کارشناسی صورت پذیرد.
دانشی در ادامه بر لزوم همکاری و تعامل سازنده تأکید کرد و گفت: تمامی این اقدامات تنها در سایه تعامل سازنده مشاور با مدیر آموزشگاه و سایر همکاران تحقق مییابد.
وی اذعان کرد: ارتباط مؤثر و مستقیم با دانشآموزان و بهرهگیری از ظرفیتهای خود آنان، و نیز ارتباط مستمر با اولیاء در طول سال تحصیلی، از ارکان اصلی موفقیت است، با همراهی اولیاء، تاثیر کار چندین برابر خواهد شد.
دانشی در پایان، آگاهیبخشی را یکی از راههای کلیدی پیشگیری برشمرد و خاطرنشان کرد: هدف نهایی این است که با اقدامات پیشگیرانه و آگاهانه، سلامت روانی دانشآموزان را به سلامت اجتماعی آنان گره بزنیم،زیرا این مسیر به خوبی نشان میدهد که نقش ما معلمان و مدیران در همه عرصههای آموزشی، تربیتی و پرورشی بسیار تعیینکننده و تاثیرگذار است.
انتهای پیام/







بدون نظر! اولین نفر باشید